מהם לימודים מותאמים לחרדים

כשאנחנו משווים בין החברה הישראלית לפני שלושים שנה והיום, אנחנו יכולים לראות הבדלים גדולים מאוד ומנגד דברים שנותרו כמו שהם.

הדבר הראשון והבולט ביותר לעין הוא הרכב האוכלוסייה שהשתנה מאוד בשנים האלו, חשבו למשל על היחס בין מספר החרדים לחילונים לפני כשלושים שנה, כמובן שאחוז החילונים במדינה גבוה יותר גם היום אך אחוז החרדים מהאוכלוסייה עולה מאוד בשנים האחרונות וניתן לחוש בכך רק מהליכה ברחוב.

בהסתכלות על הזרמים המרכזיים הקיימים כיום בתוך האוכלוסייה היהודית במדינת ישראל אפשר לומר שהשינוי הגדול ביותר הניכר לעין שקרה כאן בשנים האחרונות הוא במגזר החרדי.

השינויים בזרם החרדי:

החרדים החלו להתאים דברים רבים שקורים במדינה עבור אורח חייהם כדי שיוכלו לשלב את אורח חייהם הייחודי יחד עם דברים שלא היו נהוגים במחזותיהם עד כה.

אחד הדברים הבולטים ביותר בתופעה הוא התאמת לימודים הגבוהים כך שיתאימו גם לאנשים חרדים המנהלים אורח חיים חרדי לגמרי.

 

ספר ללמידה

מהם לימודים מותאמים?

קודם כל לימודים אלו מותאמים באופן אישי לנשים וגברים שרוצים ללמוד באווירה החרדית בה הם מנהלים את אורח חייהם, מטרת הלימודים המותאמים היא לגרום לכך שהערכים של הלומדים לא יתנגשו עם הרצון ללמוד, מה זה אומר בעצם?

בראש ובראשונה הלימודים המותאמים מתבצעים בכיתות נפרדות לבנים ולבנות, כדי לשמור על צניעות.

בחלק מהתוכניות דרכם ניתן ללמוד לימודים מותאמים, הלימודים מתבצעים בכיתות נפרדות משאר הלומדים שאינם חרדים והמשמעות של הדבר היא שהלומדים מקבלים את כלל השירותים שמקבלים כל הסטודנטים במוסד להשכלה גבוהה בה הלימודים המותאמים קורים.

זאת אומרת שהמרצים שמלמדים את כל הסטודנטים מלמדים גם את כיתות הלימוד המותאמות לחרדים ולכן הרמה בכיתות אלו היא גבוהה והלומדים בכיתות המותאמות מגיעים למצב שהם שומרים על אורח החיים שלהם ולא נגרע מהם דבר בעקבות זה.

לימודים מותאמים הם מהפכה לכל דבר בעולם החרדי, לא עוד מצב בו נשים חרדיות הרוצות ללמוד ברמה גבוהה נצרכות לשבת בכיתה עם גברים ולהיפגש בדברים שהן לא מכירות ופוגעים באורח החיים החרדי שהן מקיימות.

אחד הדברים הגדולים שבעצם מוצעים בלימודים מותאמים לחרדים זה שילוב של השגרה והלימודים יחד, הרבה פעמים נשים חרדיות לא יוצאות ללמוד מהסיבה הפשוטה שאי אפשר לנהל בית וחיי שגרה בו תוך כדי לימודים אקדמיים.

כאשר אישה חרדית מגיעה ללמוד בלימודים מותאמים לחרדים היא יכולה ללמוד ולנהל חיי משפחה במקביל מכיוון שהלימודים מותאמים גם לצרכים האישיים של גברים ונשים חרדים, זה אומר שהלימודים מתחילים בשעה מאוחרת ביום כדי שהלומדים בתוכנית יוכלו לנהל את שגרת הבוקר שלהם ולטפל בילדיהם ורק אז להגיע בראש שקט ללימודים.

לכל אורך הלימודים הדגש בלימודים מתאימים לחרדים לחרדיות הוא על שמירת אורח החיים החרדי תוך כדי למידה משמעותית והטובה ביותר מבלי לפגוע באחד התחומים.

מאמר זה מוגש באדיבות חוי ארנפלד.

למעבר לאתר של חוי ארנפלד.

 

אולי תאהבו גם את: