מאיזה גיל ניתן לעשות אבחונים וכל כמה זמן צריך לעשות אחד חדש

משנכנסים לעולם האבחונים קשה לצאת. האבחון הוא כלי ניטור יחיד מסוגו שמאפשר לנו להבין בצורה הברורה ביותר מהן היכולות ורמות הידע השונות של הילד. ככל שהזמן עובר חלק מהתכונות מתחדדות וחלק משתנות בכל מיני אופנים. בכדי לעקוב בצורה מדויקת והדוקה אחרי שינויים אלו חשוב לבצע אבחונים תקופתיים, וכך להישאר מעודכנים. במאמר זה נתרכז בסוגי האבחון הנפוצים ביותר, הגיל המינימלי לבצעם ומהו אבחון תקופתי.

 

גיל הרף

אין גיל מינימאלי שרק ממנו ניתן לנתח התנהגות ועל סמך זאת להניח ליכולות שכליות. בגיל הרך, אבחון הוא לא הכלי הכי מדויק וחוות הדעת של ההורים והגננת הן בדרך כלל אלו שמסייעות בהבחנה בגיל זה. לאחר שהרך הופך לילד צעיר, מתקשר ובעל קשב וריכוז גבוה יותר ניתן להעמידו במבחנים אלו.

 

סוגי אבחונים

 

אבחון דידקטי

ידוע גם כאבחון קשיי ומטרתו הינה להעריך תפקודי למידה וזיכרון בסיסיים בקרב ילדים, בני נוער ומבוגרים המתמודדים עם קשיי למידה שונים. מרבית הנבדקים הפונים לאבחונים דידקטיים עושים בגלל קשיים בקרוא וכתוב.

 

אבחון לקויות למידה

נערך על ידי מאבחנת לקויות למידה. מאפשר להבין כיצד היבטים של תשומת לב ותפקודים ניהוליים משפיעים תהליך הלמידה בקרב ילדים, נערים וגם מבוגרים. לרוב הורים יפנו עם ילדיהם לקבל אבחון מאחר והם משים לב שהציונים בבית הספר לא משקפים את יכולותיו השכליות והם חוששים שיש הפרעות לתפקוד שלו שמונעות ממנו הישגים אלו.

 

אבחון מחוננות בגיל הרך

כשהורים שמים לב להתנהגות מפותחת בקרב ילדיהם, הם עלולים להיחפז ולרצות להקפיצו גן או להעלותו כיתה. אסור לשכוח שבזמן שיכולתו השכלית של ילד מחונן מתפתחות בקצב מהיר יותר מהממוצע, התנהגויותיו ויכולתו החברתית והרגשית ממשיכות להתפתח בקצב רגיל. אסור להיחפז במהלך זה, למרות שהתנהגות שכזו אכן מאששת את הטענה שהוא מחונן.

 

אבחון בעיות קשב וריכוז

בדיקת קשב וריכוז ממוחשבת נחשבת לבדיקה המקיפה והמתקדמת ביותר בעולם לאבחון של הפרעת קשב וריכוז (ADHD) אצל ילדים ומבוגרים. למעשה, מדובר באבחון היחיד בעולם שאינו בודק רק את כל תפקודי הקשב והריכוז של הנבדק, אלא מספק גם מידע לגבי תפקודים חשובים נוספים: תפקודים ניהוליים (ארגון עצמי, בקרה עצמית, תכנון), תפקודי זכרון, הבנה חברתית ועוד.

מתי, למי ולמה?

אין גיל קצה לאבחון. מאחר ואנו תמיד בתהליכי למידה, אבחון מתאים לכל גיל. הגיל המתאים להתחיל ממנו אבחון כלשהו הוא מגיל בו יש יותר קשב וריכוז להבחן, וזה באזור כיתה א'. ישנם סוגי אבחונים רבים ומגוונים. אין הגדרה לאבחון תקופתי וכמה תכוף הוא אמור להיות. מדובר במצבים פרטניים ובהתאם להתפתחות הילד. לילדים בגיל הרך שיש סברה שהם מחוננים, רצוי להתאים להם מסגרת שמחזקת בעיקר את חולשותיהם. זכרו, כל מקרה לגופו.

ילדים

אולי תאהבו גם את:

ספרים
מהם לימודים מותאמים לחרדים

כשאנחנו משווים בין החברה הישראלית לפני שלושים שנה והיום, אנחנו יכולים לראות הבדלים גדולים מאוד ומנגד דברים שנותרו כמו שהם. הדבר הראשון והבולט ביותר לעין

קרא עוד »