איך מזהים התמכרות?

התמכרות היא מצב מורכב וקשה, הן עבור מי שסובל ממנה והן עבור בני משפחתו. ההתמכרות גורמת לשינויים קיצוניים בהתנהגות, במצב הרוח ובתפקוד היומיומי של האדם. זיהוי מוקדם של סימני ההתמכרות הוא קריטי על מנת להתערב ולסייע למכור טרם מתחולל נזק בלתי הפיך. אך איך בדיוק מזהים שאדם קרוב סובל מהתמכרות?במאמר זה נדון בסימנים שעלינו לשים לב אליהם על מנת לזהות בעיית התמכרות אצלם יקירינו.

 

סימני אזהרה להתמכרות

קיימים מספר סימני אזהרה עיקריים שכדאי לשים לב אליהם:

-שינויים קיצוניים בהתנהגות ובמצב רוח של האדם ללא הסבר נראה לעין.

-נטישה פתאומית של מחויבויות ואחריות כלפי משפחה, עבודה, לימודים וכדומה.

-בידוד חברתי מוחלט או הדרגתי תוך ניתוק קשרים עם הסביבה.

-עייפות וחוסר אנרגיה קיצוניים ומתמשכים.

-קשיים תעסוקתיים ובעיות כספיות חוזרות.

-שינויים פיזיים בולטים כמו רעד ועוויתות.

-הכחשה מוחלטת של קיום בעיה כלשהי.זיהוי מוקדם של סימני אזהרה אלו חיוני כדי להציע עזרה וטיפול למכור טרם ייגרם נזק בלתי הפיך לחייו ולסביבתו. אין להתעלם מהסימנים מתוך תקווה שהם ייעלמו מעצמם. עם גילוי מוקדם וטיפול נכון, ניתן לסייע למכורים להשתקם ולחזור לתפקד באופן נורמטיבי.

סימני אזהרה להתמכרות

כיצד לזהות התמכרות

על מנת לזהות התמכרות יש להיות ערניים לסימני האזהרה הבאים:

 

שינויים קיצוניים בהתנהגות ובמצב רוח

הסימן הבולט ביותר להתמכרות הוא שינוי קיצוני ובלתי מוסבר בהתנהגותו ומצב רוחו של האדם. אם אדם שהיה מאוזן ורגוע הופך לעצבני, תוקפני או מדוכדך ללא סיבה נראית לעין, זה אות אזהרה. גם הסתגרות פתאומית וניתוק מהמשפחה הם סימני אזהרה.

 

הזנחה של מחויבויות ואחריות

מכורים ינטשו לפתע אחריות ומחויבויות שהיו חשובות להם בעבר כמו עבודה, לימודים, משפחה, יחסים וכדומה. "אין לי כוח או זמן לזה עכשיו", הם סימני אזהרה כאשר הם הופכים למענה שכיח.

הזנחת חובות ואחריות

בידוד חברתי

ניתוק מוחלט או הדרגתי של קשרים חברתיים ומשפחתיים הוא דפוס קלאסי אצל מכורים. ניסיונות לשכנע לצאת או להיפגש עם חברים נענים בסירובים חוזרים ונשנים. "עדיף לי להישאר בבית" הופך למנטרה קבועה.

 

עייפות וחוסר אנרגיה מתמשכים

מכור ילין תדיר על עייפות קיצונית וחוסר אנרגיה גם לאחר שינה ארוכה. מצב הרוח הכללי שלו יהיה אדיש ומנוכר. במקביל ייווצרו פערי זמן גדולים ללא הסבר שבהם המכור "נעלם" לשעות ארוכות.

 

בעיות תעסוקה וכספים

קשיים עם הממונים בעבודה וירידה חדה בביצועים הם סימן אזהרה. גם לקיחת הלוואות כספיות תכופות ובעיות נזילות יכולות להעיד על צריכת סמים או התמכרות אחרת. מכורים פונים לעיתים למעשי נואשות כמו גניבות כדי לממן את התמכרות.

 

שינויים פיזיים

שינויי משקל קיצוניים, עוויתות שרירים, רעד בידיים, שינויים במראה הפנים והעיניים, פצעים לא מוסברים וכדומה – כל אלה יכולים להצביע על שימוש יתר בסמים או אלכוהול.

 

הכחשה מוחלטת

כמעט כל המכורים יכחישו באופן מוחלט כל טענה על שימוש בחומרים. "אני לא מכור לשום דבר" הוא דוגמה טובה של משפטים של מכורים שהם שכיחים מפיהם של מכורים בכל שלב. זוהי הכחשה טיפוסית האופיינית להתמכרות.נוכחות של מספר סימני אזהרה אלו יחדיו מחייבת בדיקה מעמיקה יותר ופנייה לייעוץ מקצועי. ככל שההתמכרות מזוהה מוקדם יותר, כך גדלים הסיכויים לטפל בה בהצלחה לפני שנגרם נזק בלתי הפיך.

 

סיכום

התמכרות היא מצב מורכב המחייב זיהוי מוקדם. קיימים סימני אזהרה ברורים שיכולים לרמוז על התמכרות אצל אדם קרוב – שינויים קיצוניים בהתנהגות ובמצב רוח, בידוד חברתי, הזנחת מחויבויות, בעיות תעסוקתיות ועוד. חשוב לא להתעלם מסימנים אלו מתוך תקווה שייעלמו, אלא לפנות לקבלת עזרה מקצועית.ככל שהטיפול יתחיל מוקדם יותר, כך יגדלו הסיכויים לשיקום מוצלח מההתמכרות.

להכיר בהתמכרות

אולי תאהבו גם את:

פרישה לגמלאות
איך להתכונן לפנסיה

רבים מאתנו מחכים ליום הפנסיה, שבו נוכל להתפנות לכל התחביבים, מבלי להתחייב להשכמה מוקדמת ועבודה רוויית לחץ, אך מעטים מכירים בדברים שצריך ליישם רגע לפני

קרא עוד »