הטרדה מינית – מהן חובות המעסיק?

חשה אי נעימות במקום העבודה? מרגישה שהמעגל הקשיח שבנית לעצמך מתחיל להתפורר? אז דעי לך שאת לא לבד. הטרדות מיניות בעבודה הן לצערנו דבר שכיח ואם את חווה מטרד בלתי נפסק מאחד הקולגות שלך – על מקום העבודה קיימות חובות חוקתיות אותן המעסיק מוכרח לקיים בעקבות היותו בעל המקום.

לא רק שעליו לגרום לכך שסביבת העבודה תהיה נטולת הטרדות ומכילה ככל הניתן, אלא שבמקרה של הטרדה, יש לו חובת דיווח והעברת המידע לאחראי הטרדה מינית במקום העבודה

 

מה היא הטרדה מינית?

להטרדה מינית למעשה אין הגדרה חד משמעית. הטרדה היא אמירה חוזרת של דבר לא נעים, היא שיח בלתי נגמר והצקות בלתי פוסקות, היא החרבת החופש והביטחון לפרטיות. כל אלה, הם הטרדה לכשעצמם. אך הטרדה מינית למעשה מתבצעת כאשר הרקע הוא מיני ורומנטי.

אם אחד מהאנשים במקום העבודה החמיא לך, אך אינו מפסיק שם, וממשיך ליצור איתך עוד שיח מיני, על אף שביקשת ממנו לחדול, זוהי הטרדה מינית.

אם המעסיק שלך או העובד הכפוף לך ביקש שתצאו יחד לדייט בנימוס וסירבת בנימוס גם כן, אך ההצעות אינן מפסיקות, לא משנה כמה הן מנומסות, זוהי הטרדה מינית. כל קשר בין עובדים שמראה ניצול יחסי מינית נחשב על פי חוק כמקרה שיש למעסיק לדווח עלייה. למידע נוסף על פיצויים.

 

החוק במדינת ישראל בנוגע להטרדה מינית בעבודה

החוק במדינת ישראל מאוד מחמיר בכל הנוגע להטרדה מינית במקומות העבודה ובמסגרת מקצועית של יחסי עבודה. שכן, החוק מטיל אחריות רבה על המעסיק למנוע את ההטרדות המיניות המתקיימות במסגרת העבודה בה הוא אחראי. על המעסיק למנוע הטרדות ולהיות ער למתרחש בין הקולגות שלו כדי שאף אחד או אחת מהצוותים שעובדים תחתיו לא יפגע.

 

מה המעסיק צריך לעשות במקרה של הטרדה מינית?

על המעסיק קיימות חובות שונות, מלבד לדאוג לשכר לעובדיו ולרווחת הכלל, הוא אמון גם על יחסי המרות במקום העבודה ולדאוג כי המרחב יהיה נקי מהטרדות, בפרט הטרדות מיניות. אחת מחובותיו של המעסיק בפן הקשור להטרדות מיניות הוא לנקוט באמצעים למעשה שימנעו מלכתחילה הטרדה במרחב המשותף של העובדים.

נקיטת האמצעים יכולה להתבטא בשלל דרכים, אחת מהן היא חובת קביעת גורם אחראי בנושא הטרדות מיניות. אותו עובד צריך להדריך את שאר העובדים כיצד יש לפעול בכל אקט של הטרדה מינית, בנוסף גם האחראי על הטרדות מיניות יטפל בתלונות של העובדים ובחקירת פרטי המקרה.

במידה ומקום העבודה מונה פחות מעשרה עובדים, המעסיק עצמו יכול למלא את התפקיד הזה. כמו כן, המעסיק צריך לדאוג כי לכל העובדים יש גישה לאותו אחראי ומרגישים בנוח איתו או איתה. בנוסף, במקום העבודה צריך להיות מפורסם תקנון חוקי ברור שמגדיר את התנהלות המקובלת במקום העבודה במקרה של הטרדה מינית, וכיצד יש לפעול בנוגע אלייה בהתאם לחוקי המדינה.

הטרדה מינית

אולי תאהבו גם את:

מגשר גירושין
מהם תפקידיה של מגשרת גירושין?

בשנים האחרונות אנו עדים לעלייה ניכרת במספר הזוגות שבוחרים לפנות למגשרת גירושין מוסמכת. עובדה זו הגיעה לאוזנינו לאחרונה והובילה אותנו לבדוק את התחום מקרוב, כדי

קרא עוד »