יהלומים טבעיים או יהלומי מעבדה – מה עדיף?

יותר ויותר אנחנו שומעים לאחרונה על המושג החדש בעולם התכשיטנות – "יהלומי מעבדה". לא תמיד אנחנו מבינים מה פירוש הדבר, והאם מדובר בעוד סוג של זירקון שאמור להוות תחליף ליהלום.

עם השנים יהלומי מעבדה שיפרו את איכותם, הפכו בנראותם שווים ליהלומים טבעיים ושברו את השוק עם המחירים הנמוכים. אבל בציבור הרחב עדיין תוהים – יהלומים טבעיים או יהלומי מעבדה – מה עדיף? במאמר זה ננסה להשוות ולהגיע לתוצאות.

 

מה ההבדלים בין יהלום טבעי ליהלום מעבדה?

יהלום טבעי, כשמו כן הוא, הוא חומר טבעי קשה שגדל לאורך מאות מיליוני שנים במעטפת כדור הארץ, ולאחר מכן נכרה ולוטש על ידי בני האדם. לא סתם היהלום הוא סמל ליופי וסימבול לרומנטיקה. עם זאת, המאמצים התעשייתיים הנדרשים לכריית היהלומים הפכו הן פוגעות בסביבה ונעשות תוך כדי השתלטות על שטח מדינות עולם שלישי וניצול מקומיים.

יהלומי מעבדה לעומת זאת, הם יהלומים שנוצרו בתנאים מלאכותיים, בפרק זמן קצר של כמה שבועות, ומספקים את אותה התוצאה הויזואלית המדהימה שקיימת בטבע מבלי לפגוע בו. עם השנים התפתח בישראל שוק יהלומי מעבדה, ביניהם החברה המובילה New Diamond המספקת תכשיטים איכותיים המעוטרים ביהלומי מעבדה.

 

מה יותר יפה – יהלומים טבעיים או יהלומי מעבדה?

כמובן שנראות היהלום לוקח חלק משמעותי בדיון בין יהלומי מעבדה ליהלומים טבעיים. עם השנים התפתחה הטכנולוגיה וייצור יהלומים נעשה יותר נקי, יותר שקוף ובצבעים שונים. שכן בשוק היהלומים ככל שהיהלום יותר בוהק ושקוף, כך השווי שלו עולה. היתרון הגדול של יהלומי מעבדה אל מול היהלומים הטבעיים, הוא שניתן לייצר אותם ביותר צבעים ובגדלים שונים.

דבר נדיר מאוד בטבע. זו אחת הסיבות גם שיהלומי מעבדה עולים לרוב בין חצי לשליש מהמחיר של יהלום טבעי זהה לו. הניקיון והצלילות של יהלום מעבדה זהה ליהלום טבעי, ובמכונות לבדיקת יהלומים, לא ניתן לראות הבדל בין השניים.

 

יהלומי מעבדה – למה כן?

יהלומי מעבדה הם לא רק שוברים את השוק בכך שמחירם עומד על כשליש מיהלום טבעי, אלא שגם מדובר במוצר אקולוגי שמעניק מענה לבעיה גדולה. יהלום מעבדה חוסך את חפירת וכריית היהלומים הגדלים במעמקי מעטפת כדור הארץ, דבר שמתרחש לרוב במדינות עולם שלישית ובאזורי טבע מוגנים.

יהלומי מעבדה מיוצרים בתהליך קצרצר של 10 שבועות בלבד, בהפעלת שיטת ייצור שמדמה את התהליך ארוך השנים שעובר יהלום טבעי. בתהליך של יצירת יהלומי מעבדה, איש לא נפגע ולא נגרם הרס סביבתי ענק. מלבד זאת, גם ייצור הטכנולוגיה הולך ומשתפר עם השנים, ואף מתחרה בהתפתחות הטבעית שלמעשה לוקחת הרבה יותר שנים.

 

יהלומים טבעיים – זה הסוף?

היהלומים הטבעיים לא ייכחדו מהעולם, הם יישארו סמל ליוקרה. עם זאת, הייצור הטכנולוגי של יהלומי המעבדה מעניק תחרות ותחליף ראוי, אסתטי ויוקרתי למינרל הנחשק בעולם.

יהלומים טבעיים

אולי תאהבו גם את: