מהו סרטן המוח השכיח ביותר?

ישנן המון מחלות שכיחות בעולם, חלק יותר וחלק פחות. המגוון של המחלות רחב ביותר – זה יכול לנוע ממחלות שמקורן בוירוסים וחיידקים חיצוניים לגוף, מחלות הנגרמות בעקבות נזקים גופניים מצטברים, מחלות גנטיות המועברות שנים בין הורה לילד עד גידולים סרטניים שונים. מתוך מחלות אלה, ישנם גידולים סרטניים רבים של המוח שמופיעים בתכיפות שונה – אז מה הוא סרטן המוח השכיח ביותר מביניהם ואיך מטפלים בכלל בסרטן המוח?

 

חלוקה לסוגי סרטן מוח

המון סוגים של סרטן מוח קיימים. מלבד החלוקה הראשונית של גידולים סרטניים במוח לגידול ממאיר או שפיר, חלוקה נוספת קשורה לתחילת הגידול: גידול ראשוני הוא אחד כזה שמקורו בתאי המוח או תאים בסביבה ולא כמו גידול שניוני – משמעותו גידול שהחל מתאים סרטניים אחרים שהתפשטו, אולי גרורה או מקור אחר קיים ודומה.

חלוקות נוספות לסוגי הגידולים השונים יתבצעו על סמך מקור התחלת התאים הסרטניים, האזור במוח בו נמצא הגידול ועוד. לדוגמה, כשליש מן הגידולים הסרטניים הממאירים במוח – אלה שמקורם ראשוני – הם כאלה השייכים לקבוצה של גידולים שמקורם הוא בתאי הגלייה. גליובלסטומה ואפנדימומה, למשל, הם סוגי סרטן המוח השייכים לקבוצה זו.

 

גידול ממאיר וגידול שפיר

כחלק מהחלוקה של הגידולים וסוגם יש התייחסות לגידול ממאיר או גידול שפיר. ההבדל העיקרי בין סוגים אלה של הגידולים הוא שבעוד גידול ממאיר מחזיק ביכולות להתפשט, להגדיל את עצמו משמעותית ולשלוח גרורות לאזורים אחרים בגוף, גידול שפיר אינו מסוגל לבצע זאת ולכן גם לפעמים קל יותר לטיפול.

 

איזה סרטן מוח הוא השכיח ביותר?

ישנם המון סוגים שונים של גידולים סרטניים במוח, כך שאין אפשרות לקבוע באופן חד משמעי מהו הגידול הנפוץ מבין כולם. אצל ילדים למשל, מדולובלסטומה זה גידול המוח השכיח ביותר – בעוד אצל מבוגרים כמעט ולא נמצא.

באופן כללי, גידולים שמקורם בתאי הגלייה מרכיבים כשליש מכל הגידולים המוחיים הראשוניים – אך קבוצה זו מורכבת מהמון סוגי גידולים שונים. גידול נפוץ ושכיח במיוחד הוא מנינגיומה – גידול שמקורו ראשוני והוא מהווה מסוג גידולים מוחיים אלה כרבע מכל המקרים.

 

טיפולים שונים לסרטן מוח

בעקבות הסוגים השונים והרבים של סוגי גידולים סרטניים מוחיים, קשת הטיפולים רחבה גם כן. רוב הטיפולים כוללים סוגים שונים של כימותרפיה, הקרנות שונות ומאוד נפוץ ניתוחים להסרת הגידול או חלקים ממנו. בנוסף לכל אלה, ישנם טיפולים ספציפיים יותר המוענקים לסוגי סרטן המוח השונים, שמשתמשים בצורת טיפול שונה מעט ולרוב בעקבות כך – מותאמת יותר לסוג הגידול.

 

לסיכום…

ישנם המון גידולים סרטניים במוח – ובהתאם לכך אין בהכרח קביעה חד משמעית שאומרת איזה סוג סרטן מוח הוא השכיח ביותר. צריך לדעת להסתכל על קבוצות הגיל השונות – סרטן המוח הנפוץ ביותר בילדים שונה לחלוטין בזה השכיח אצל מבוגרים – ולהבין שגם מעבר לזה – בתוך החלוקה של סוגי הסרטן, יש את הנפוצים יותר וכאלה שפחות.

סרטן המוח השכיח ביותר

אולי תאהבו גם את:

מהי פודיאטריה?

כפות הרגליים שלנו הן הבסיס לגופנו, ומאפשרות לנו לעמוד, ללכת, לרוץ ולשמור על שיווי משקל. לכן, פגיעות בכפות הרגליים עשויות ליצור בעיה של ממש בתפקוד

קרא עוד »
טיפול באמנות ונוירופידבק מועילים לילדים
יצירתיות וריפוי: כיצד תרפיה באמנות ונוירופידבק מועילים לילדים

ילדים מתמודדים לרוב עם אתגרים והתמודדויות שונות במהלך התפתחותם, כולל בעיות רגשיות, התנהגותיות וקוגניטיביות. בשנים האחרונות, גישות טיפוליות אלטרנטיביות כמו טיפול באמנות ונוירופידבק זכו להכרה

קרא עוד »