רכב ראשון לנהג חדש: במה כדאי לבחור?

כל נהג או נהגת חדשים שמעוניינים לרכוש רכב חדש תמיד ישאפו לצאת ממעגל התלות בהורים ולהיות יותר עצמאיים. חלק מהעצמאות של כל צעיר וצעירה היא רכישת רכב חדש. אתם יכולים להגיע לכל מקום, לא תלויים באף אדם והעיקר אדונים ברשות עצמכם.

 

עם כל הכיף וההנאה שמגיעים עם רכב ראשון משלכם עולה גם הצורך במציאת הרכב המתאים ביותר עבורכם. הרבה נהגים ונהגות חדשים שלא צברו ניסיון ברכישת רכב ראשון לא מודעים כלל לדברים הסמויים מהעין שחשוב להקפיד עליהם.

למעשה, הליך רכישת רכב חדש הוא הליך לא פשוט לכל מי שאינו בעל ניסיון ולא רק עבורו אלא עבור כל מי שמעוניין ברכישת רכב חדש או יד שנייה. יש לקחת בחשבון מספר דברים כמו: מי הגורם שממנו נרכש הרכב? כיצד ניתן לברר אם הרכב תקין ולא מחביא בתוכו תקלות מכאניות? מהו הערך האמיתי של הרכב בעת הקנייה ועוד מספר דברים חשובים.

על מנת לתת מענה לשאלות אלו ריכזנו עבורכם מספר עצות מועילות שיכולות לעזור לכם בעת הבחירה ברכב ראשון. הנה הן לפניכם:

 

איזה רכב ראשון הכי עדיף לנהג ונהגת חדשים?

למעשה אין דגם רכב ספציפי שמיועד אך ורק לרוכשי רכב ראשון. קיימים דגמים שיותר או פחות מתאימים לנהגים חדשים אך בוודאי שהם אינם חובה עבורכם. בכלליות ניתן לומר שרכישת רכב ראשון מיועדת לרוב עבור נהגים ונהגות חדשים שרובם הגדול צעירים בגילם, לכן הגיוני שסוג הרכב שמתאים להם יהיה רכב קטן ופחות רכב המותאם למשפחות לדוגמה.

אם תעצרו לרגע ותסתכלו על מה נוסעים רוכשי רכב ראשון כמו סיאט אטקה תגלו שהבחירה הטבעית של הרוב היא רכב יחסית מהיר, קטן וזול מבחינת צריכת הדלק שלו. ניתן למנות מספר רכבים מסוג אלו, כמו: סוזוקי בלאנו, סיאט איביזה, מאזדה 2, סוזוקי סוויפט, קיה פיקנטו, פיג'ו 208 או פולקסווגן פולו.

כמובן שעליכם לקחת בחשבון את מיקומכם הגיאוגרפי שמשפיע על בחירת דגם הרכב. לדוגמה, אם אתם תושבי ירושלים או רמת הגולן ראוי לבחור ברכב בעל נפח מנוע גדול יחסית שיוכל "לסחוב" אתכם בעליות, כך שרכב מסוג קיה פיקנטו, בעל נפח מנוע 1.0 ליטר, יד שנייה, לא בדיוק יהיה הבחירה הטובה ביותר עבורכם במקרה זה.

 

איפה לחפש את הרכב הראשון שלך?

משום שאתם נהגים חדשים שבאים לרכוש רכב חדש לראשונה בחייכם, העצה הטובה ביותר היא להתייעץ לפני כן עם הורים או חברים שכבר רכשו רכב לפני כן ויוכלו לתרום לכם מניסיונם. קיימים היום אין ספור דרכים לרכישת רכב חדש או יד שנייה הכולל גם מימון חלקי או מלא.

ניתן למצוא רכבים באתרי מכירות רכב באינטרנט שמציעים לכם יכולת סינון טובה למדי לפי דגם הרכב, השנה שלו, מספר הקילומטרים שעבר, מספר הבעלים שלו ועוד. בנוסף לכך, מצוי בידיכם יתרון נוסף והוא צירוף תמונות הרכב על ידי בעליו שיכולות להמחיש לכם בצורה טובה יותר את הרכב שאתם מבררים לגביו.

אך אם אינכם מעוניינים לבחון מבעד למסך המחשב את הרכב הראשון שלכם ואתם מאלו שאוהבים להרגיש ולבחון אותו לפני קבלת החלטה בנושא, הדרכים האחרות המומלצות עבורכם הם אותם מרכזי מכירות רכב הפרוסים ברחבי הארץ או בהתקשרות עם מוכרים פרטיים המפרסמים זאת על גבי רכביהם (בכל מקרה קחו חבר או הורה לבדיקת הרכב הראשונית).

כמו כן, ברשתות החברתיות השונות, בדומה לפייסבוק ואינסטגרם, גם קיימות קבוצות מכירה למכוניות יד שנייה ויד ראשונה שניתן להיכנס אליהם ולהתרשם ממבחר הדגמים ולאמור את מחירם בשוק הרכבים.

 

נהגים חדשים: ממה להיזהר בעת הקנייה?

הגעתם לרגע שבו החלטתם על רכב שבו אתם מעוניינים וכעת עליכם להחליט מה לעשות וכיצד להתנהל מול אותו גורם שמוכר לכם את הרכב. הנה כמה פרטים שעליכם להיזהר מהם בבואכם לרכוש רכב בכלל ורכב ראשון בפרט.

עיקולים או שעבודים – חשוב לבדוק לפני הקניה האם קיימים על הרכב עיקולים או שעבודים מהבעלים הקודמים. במקרים רבים אנשים שרכשו רכב שהיה משועבד ללא ידיעתם וגילו זאת בדיעבד נאלצו להתמודד אל מול עיקולים שלא באשמתם למרות שהחוב כלל לא היה שלהם. ניתן לוודא שהרכב אינו מעוקל על ידי בדיקה ברישיון הרכב עצמו או בפניה לבירור במשרד הרישוי.

הבאה למכון בדיקה –  ישנם קונים רבים שנוטים שלא לקחת זאת ברצינות הראויה לה ורוכשים רכב מתוך אמונה בבעליו שאכן מדובר ברכב טוב. ההמלצה שלנו היא לנתק כל קשר אמוציונאלי בעניין זה. בדיקת הרכב במכון בדיקה מוסמך הוא חלק בלתי נפרד מתהליך רכישת רכב יד שנייה.

במכונים אלו קיימים כל האמצעים הטכנולוגיים לגלות ולחשוף בעיות שעלולות להיות קריטיות בהחלטה שלכם האם לרכוש את הרכב. האם באמת תסכימו לקנות את הרכב לאחר שהתגלו בו פגמים במנוע? צביעה לא מקורית (שמצביעה על תאונה), פגיעה בשלדת הרכב וכו'?

בדיקה חיצונית – הבדיקה החיצונית תמיד ראוי שתתבצע באור יום מלא, ולא חלקי, ולא בלילה, ולא לאור פנסים. לאור היום יש יתרון משמעותי בחשיפת פגמים, מכות ושריטות שאור פנסי הרחוב בשעות הלילה אינו מאפשר לכם לגלות.

מה ההיסטוריה של הרכב? – יש קשר הדוק בין הגדרת הבעלות על הרכב שמשפיעה באופן ישיר על מחירו. למה הכוונה? אם הרכב היה בבעלות פרטית או בבעלות רכב השכרה או ליסינג, מחירו יהיה שונה. רכבי ליסינג והשכרה נוטים לנסוע כמות קילומטרים גדולה יותר, עם מספר רב של נהגים – מה שמשפיע באופן ישיר על מחירם שיהיה נמוך יותר בהשוואה לרכב מאדם פרטי שטופל בזמן ועל ידי נהג יחיד.

 

אז תכלס' מה הכי כדאי?

כמו כל דבר בחיים, גם כאן הכול שאלה של העדפות, תשאלו את עצמיכם קודם מה התקציב שלכם לרכישת הרכב. הסכום הזה כבר יגדיר לכם, פחות או יותר, את סוג הרכב, הדגם והשנה שתוכלו להרשות לעצמיכם לרכוש.

דבר שני הוא שעליכם לדעת מהיכן הכי כדאי לקנות, האם מאתרי האינטרנט, אדם פרטי או סוכנות רכבים שתוכל גם לתת לכם הלוואה לרכישת הרכב וכך תוכלו גם להרחיב את האופציות העומדות בפניכם לרכישת סוג הרכב.

באופן כללי ניתן לומר שכנהגים חדשים שבאים לרכוש רכב ראשון, עדיף לכם לרכוש רכב קטן, חסכוני בדלק ואמין. קחו תקופת זמן, תתרגלו ותצברו ניסיון בכביש, תחסכו מעט כסף עד שתרגישו שאתם מוכנים לרכוש רכב גדול יותר (אולי רכב למשפחה שבעתיד?).

אולי תאהבו גם את: